تفاوت گریل و گاتر

تفاوت گریل و گاتر چیست؟ در صنعت ساختمان، گریل اصطلاحاً به درپوش یا شبکۀ فلزی یا پلاستیکی که روی کانال آبرو قرار می گیرد گفته می شود. گاتر اما به مجموعۀ یک کانال پلیمری پیش ساخته همراه با گریل گفته می شود. گریل بدون گاتر زمانی کاربرد دارد که جویِ آب، به روش سنتی با بتن یا سنگ و سرامیک اجرا شده باشد و بخواهیم فقط روی آن را بپوشانیم. اما گاتر بدون نیاز به زیرسازی خاصی، در هنگام کف سازی، در بتن کف نصب می شود.


تفاوت گریل و گاتر از نظر سرعت اجرا

یکی از تفاوت های گریل و گاتر، سرعت اجرای آنهاست. زمانی که بخواهیم کانال را به روش سنتی با سنگ اجرا کنیم. ایجاد زیرسری گریل به صورت نبشی و حفظ دقت در ابعاد این نبشی در تمام طول کانال، چالش خاصی است که سرعت اجرای کفسازی را پایین می آورد. در نهایت به دلیل کوچک و بزرگ شدنِ عرض کانال در طول، هنگام قرار دادن گریل یا همان درپوش کانال آبرو، دچار مشکل می شویم. اما نصب گاترهای پیش ساخته بسیار سریع است و کار به مراتب تمیزتر از آب در می آید.

اجرای گاتر پیش ساخته نسبت به ساخت کانال بتنی و استفاده از گریل به مراتب آسان تر است

اجرای گاتر پیش ساخته نسبت به ساخت کانال بتنی و استفاده از گریل به مراتب آسان تر است


فرق گریل و گاتر از نظر مقاومت وزنی

در فضاهایی از ساختمان ممکن است عبور اتومبیل داشته باشیم. مثل پارکینگ ها که معمولاً در انتهای رمپ یک کانال آبرو در نظر گرفته می شود تا آب روی رمپ وارد پارکینگ نگردد. زمانی که کانال با سنگ یا به صورت بتنی ایجاد شود و فقط از یک گریل پلاستیکی یا فلزی استفاده کنیم. به دلیل اینکه با هیچ روشی نمی توان گریل را به کانال فیکس کرد، در هنگام عبور ماشین، گریل به صورت الاکلنگی در جای خود حرکت کرده و به گاتر ضربه می زند.

تفاوت گریل با گاتر پیش ساخته از نظر مقاومت وزنی

تفاوت گریل با گاتر پیش ساخته از نظر مقاومت وزنی

وقتی از گریلهای پلاستیکی استفاده می کنیم، به مرور زمان گریل می شکند و خراب می شود. زمانی هم که از گریلهای فلزی استفاده می کنیم. به مرور زمان ضربۀ گریل به کانال، سنگ و بتن اطراف را خرد می کند. اما گاترهای پیش ساخته به دلیل داشتن سیستم لاکینگ و چفت و بستی که گریل به بدنۀ گاتر دارد، هیچ گونه حرکتی نداشته و هنگام عبور صدا ایجاد نمی کنند. عمر مفید گاترهای پیش ساخته به مراتب بالاتر از انواع گریل و روشهای اجرای سنتی است.


شیب بندی

نکتۀ دیگری که در اجرای گاتر و گریل تفاوت دارد بحث شیب بندی است. در طولهای کوتاه یا زمانی که فاصلۀ خروجی ها کم باشد، گاترهای پیش ساخته بدون نیاز به شیب، به صورت تراز کار می شوند. آبی که به داخل گاتر گاتر می ریزد با همان فشار اولیه به سمت خروجی هدایت می شود. سطح آن که داخل گاتر بالا می آید، از خروجی سرریز شده و نهایتاً چند میلیمتر آب داخل گاتر باقی می ماند که تبخیر می شود.

در سیستم سنتی که کانال از سنگ یا بتن اجرا می شد، به دلیل متخلخل بودن کف و دیواره ها، برای به جریان افتادن آب و خروج آن از کانال، نیاز به شیب داشتیم. آب باقی مانده در کانال هم به دلیل ایجاد رسوب و نفوذ به سطح، مشکل ساز بود. اما در گاترهای پیش ساخته، به دلیل صیقلی بودن کف و دیواره ها و ضریب انتقال هیدرولیکی بالای کانالهای نیم دایره، این مشکل برطرف شده و آب به سرعت تخلیه می شود. همچنین آب باقی مانده در گاتر، مشکلی ایجاد نمی کند.

گاترهای پیش ساخته معمولاً تراز کار می شوند

فرق گریل و گاتر از نظر شیب بندی


نتیجه گیری: گریل یا گاتر؟

مطالبی که عنوان شد را می توان به این صورت جمع بندی نمود. تفاوت گریل با گاتر:

  • گاترهای پیش ساخته اجرای سریعتری دارند.
  • کار تمام شده در زمان استفاده از گاتر به مراتب تمیزتر و دقیق تر است.
  • مقاومت وزنی گاتر پیش ساخته از روش اجرای سنتی کانال بتنی با گریل به مراتب بالاتر است.
  • عمر مفید گاتر از گریل بالاتر است.
  • اجرای گاتر به دلیل عدم نیاز به شیب بندی آسان تر بوده و ضخامت کفسازی پایین می آید.
  • عرض گاتر پیش ساخته را به دلیل ضریب انتقال هیدرولیکی بالاتر، می توان کمتر از گریل و کانال بتنی در نظر گرفت.

سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *