فرق گاتر و ترنچ

فرق گاتر و ترنچ معمولاً در کاربری آنهاست. انواع گاتر پیش ساخته برای جمع آوری آب در محوطه های مختلف ساختمان های مسکونی یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال برای دور استخر، موتورخانه، بام، تراس، پارکینگ و … همچنین در پروژه های صنعتی برای کف کارخانجات، آشپزخانه های صنعتی و … گاتر برای هدایت آبهای سطحی کاربرد دارد و درپوش آن معمولاً به صورت گریتینگ یا گریل است. اما ترنچ معمولاً به کانال آبی گفته می شود که برای عبور تاسیسات، معمولاً لوله کشی ها یا کابل های برق مورد استفاده قرار می گیرد. درپوش ترنچ ها به صورت کاور است و آب را عبور نمی دهد. به طور کلی ترنچ برای هدایت آب طراحی نمی شود و معمولاً ابعاد بزرگتری دارد.

این مقاله را نیز بخوانید: فرق گریل و گاتر


 

فرق گاتر و ترنچ از نظر ابعاد

گاترهای پیش ساخته معمولاً در سایزهای کوچکتر از ترنچ های تاسیساتی تولید می شوند. گاترهایی که برای حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شوند معمولاً در عرض 8 سانتیمتر، ارتفاع 3 و طول 30 الی 100 سانتیمتری کاربرد دارند. گاترهایی که برای سایر فضاهای ساختمانی کاربرد دارند نیز از عرض 12 تا 16 سانتیمتر و ارتفاع 6 الی 20 سانتیمتری تولید می شوند. ترنچ های تاسیسات اما معمولاً به صورت پیش ساخته موجود نیستند و در محل به صورت ماسونری با بتن اجرا می شوند و یک کاور روی آنها قرار می گیرد.

همچنین فرق گاتر و ترنچ در این است که کاور ترنچهای تاسیساتی از نوع گریتینگ استفاده نمی شود تا آب را عبور ندهد. سایز ترنچ برق یا لوله کشی، بستگی به حجم تاسیساتی دارد که از آن عبور داده می شود. گاهی ابعاد ترنچ تاسیساتی تا عرض یک متر هم میرسد که به صورت پیش ساخته موجود نیست و با بتن اجرا می شود.

فرق گاتر و ترنچ

فرق گاتر و ترنچ


تفاوت ترنچ و گاتر از نظر جنس

جنس بدنۀ گاترهای پیش ساخته معمولاً پلیمری است. به عنوان مثال پلی پروپیلن یا ترکیبی از پلی پروپیلن و پلی اتیلن. اما ترنچ های سایز بزرگ با بتن ریزی درجا در محل پروژه احداث می شوند. جنس گریتینگ گاترهای پیش ساخته نیز بسته به کاربری می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. انواع گریل یا گریتینگ فلزی عبارتند از: چدن، گالوانیزه، استیل. گریتینگ های پلاستیکی نیز می توانند از جنس پلی پروپیلن، پی وی سی و یو پی وی سی تولید شوند.

همچنین در کاربری های صنعتی به عنوان درپوش کانال پیش ساخته می توان از گریتینگ های کامپوزیتی استفاده نمود. گریتینگ های کامپوزیت، ترکیبی از پلی آمید و الیاف هستند که علاوه بر ضد اسید بودن، مقاومت وزنی بالایی دارند. اما تفاوت ترنچ و گاتر در این است که برای درپوش ترنچ تاسیسات معمولاً از ورق فلزی یکپارچه استفاده می شود و گریتینگ ها معمولاً برای پوشش روی این کانالها کاربرد ندارد.

فرق گاتر و ترنچ

فرق گاتر و ترنچ


ترنچ پیش ساخته سایز کوچک

یک نمونه ترنچ پیش ساخته با درپوش کاور در عرض 20 و ارتفاع 14 سانتیمتر توسط شرکت نیکول فرانسه تولید شده است. این نمونه در مواردی که حجم لوله های عبوری یا کابلهای برق بسیار کم باشد و برای پروژه های مسکونی که نیاز به یک داکت عبور تاسیسات کوچک داشته باشیم کاربرد دارد. جنس بدنۀ این ترنچ از پلی پروپیلن و جنس درپوش آن از PVC است. این ترنچ در قطعات یک متری تولید می شود که به صورت نری مادگی به یکدیگر متصل می شوند. طراحی این ترنچ به گونه ای است که قابلیت اتصال به صورت 90 درجه یا سه راهی را نیز داراست. برای مسدود کردن ابتدا و انتهای ترنج از قطعۀ ENDCAP استفاده می کنیم. لازم به ذکر است بر اساس استاندارد EN1433 اروپا، این ترنچ در کلاس مقاومت وزنی A15 طبقه بندی می شود و برای فضاهای با تردد نفر مناسب است.

ترنچ پیش ساخته

ترنچ پیش ساخته

سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *