جوی آب پیش ساخته

جوی آب پیش ساخته یا همان گاتر، برای جمع آوری و هدایت آبهای سطحی در کف محوطه های مختلف ساختمان کاربرد دارد. جنس بدنۀ انواع جوی آب پیشساخته از پلاستیک و جنس گریل یا درپوش آن می تواند پلاستیکی یا فلزی باشد. به جای جوی آب ساخته شده با بتن یا سنگ و سرامیک، می توان از جوی آب پیش ساخته استفاده نمود. مزیت این محصول، نصب آسان، تمیزی و زیبایی، مقاومت وزنی بالاتر و انتقال سریعتر آب است. از انواع گاترها می توان برای جمع آوری آب دور استخر، پارکینگ، سرویس بهداشتی، تراس و بام، محوطه و … استفاده نمود.

این محصولات در کلاسهای مقاومت وزنی مختلف طبقه بندی می شوند. بر اساس استاندارد EN1433 اروپا، گاترها در کلاسهای A15 ، B125 و C250 عرضه می شوند. که با توجه به کاربری مورد نظرمان، بین کلاسهای مختلف ترافیکی و غیر ترافیکی، محصول مناسب را انتخاب می کنیم. در ادامه به این موضوع می پردازیم که عرض جوی آب چقدر می بایست در نظر گرفته شود. جوی آب آماده بهتر است یا بتنی. جوی آب پلاستیکی و فلزی در چه مواردی کاربرد دارند. قیمت جوی آب پیش ساخته نسبت به مدلهای بتنی چگونه است.

جوی آب پیش ساخته

جوی آب پیش ساخته


عرض جوی آب پیش ساخته

عرض جوی آب پیش ساخته بستگی به میزان دبی آب ورودی و تعداد و سایز خروجی ها دارد. انواع گاتر پیش ساخته در عرض 8 ، 12 ، 15 یا 16 سانتیمتری تولید می شوند. عمق گاترها هم 3 ، 6 ، 7.5 ، 9.5 ، 10 ، 15 ، 20 و 25 سانتیمتری موجود است. لازم به ذکر است عرض جوی آب در زمانی که از گاتر پیش ساخته استفاده می کنیم، نسبت به سیستم سنتی که کانال را با مصالح بنایی ایجاد می کردیم، به مراتب کمتر در نظر گرفته می شود. علت این امر، بالا بودن ضریب انتقال هیدرولیکی در گاترهای پیش ساخته است. سطح داخلی این گاترها بسیار صیقلی بوده و حالت نیم دایره دارد. از اینرو آب بسیار سریعتر هدایت می شود و در محاسبات می توان عرض جوی را کمتر در نظر گرفت.

همچنین این گاترها معمولاً تراز کار می شوند و با افزایش تعداد خروجی ها مشکل ماندن آب داخل کانال حل می گردد. در سیستم سنتی با توجه به متخلخل بودن کف و دیواره های جوی، آب به کندی حرکت کرده و سرعت تخلیه پایین بود. همچنین نیاز به شیب داشتیم. اما در گاترهای پیش ساخته چند میلیمتر آب باقی مانده داخل کانال تراز، تبخیر شده و مشکل رسوب و نفوذ به سطح، وجود ندارد.

عرض جوی آب

عرض جوی آب


جوی آب آماده بهتر است یا جوی بتنی

این مورد بستگی به کاربری شما دارد. به عنوان مثال نهرهای شهری یا نهرهای کشاورزی که برای آبیاری کاربرد دارند معمولاً از بتن ساخته می شوند. چرا که ابعاد این نهرها بزرگ بوده و جوی آب آماده پلاستیکی با این ابعاد موجود نیست. اما برای ساختمان سازی و کاربری های چون استخر، پارکینگ، محوطه، موتورخانه و … و یا کاربری های صنعتی مثل کف کارخانه و کارگاه، بهترین گزینه، استفاده از انواع جوی آب آماده پلیمری است. سرعت نصب و کیفیت بالای این محصولات، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه، همچنین بالا رفتن عمر مفید گاتر می گردد.

در مدلهای صنعتی و یا پارکینگی، گریتینگ یا شبکۀ روی گاتر، با پیچ و سیستم لاکینگ، به بدنه کامل قفل می شود. هنگام عبور اتومبیل یا لیفتراک، گریتینگ محکم به بدنه چسبیده و تکان نمی خورد. در سیستم سنتی ساخت جوی های آب، درپوش فلزی روی بدنه با عبور وسایل سنگین، به حالت الاکلنگی به بدنه ضربه می زد و سنگ و بتن اطراف کانال آسیب می دید. ولی زمانی که از انواع جوی آب آماده پلاستیکی به همراه درپوشهای چدنی یا کامپوزیتی استفاده کنیم، این مشکل به وجود نمی آید.

جوی آب آماده

جوی آب آماده


جوی آب پلاستیکی یا فلزی

معمولاً برای سرویسهای بهداشتی ساختمان ها از انواع جوی آب با بدنۀ فلزی استفاده می شود. این محصولات که به عنوان کفشور خطی شناخته می شوند، از ورق استیل ساخته می شوند. عرض کفشورهای خطی استیل معمولاً 8 سانتیمتر و ارتفاع آنها حدود 3 سانتیمتر است. انواع جوی آب پلاستیکی نیز در بخشهای دیگر ساختمان کاربرد دارد. برای طولهای بلندتر از 2متر و فضاهایی مثل پارکینگ، دور استخر و … از گاترهای پلاستیکی استفاده می کنیم. این گاترها به صورت نری مادگی در طول دلخواه نصب می شوند. درپوش انواع جوی آب پلاستیکی، می تواند از چدن، استیل، کامپوزیت، پلی آمید یا پلی پروپیلن باشد.

جوی آب پلاستیکی یا فلزی؟

جوی آب پلاستیکی


قیمت جوی آب پیش ساخته

شاید در نگاه اول، قیمت جوی آب پیش ساخته نسبت به هزینه های ساخت جوی آب بتنی، بالاتر باشد. اما باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • عمر مفید انواع جوی آب پیش ساخته به مراتب بالاتر از آبروهای بتنی یا ساخته شده با مصالح بنایی است.
  • سرعت اجرا و نصب جوی های پیش ساخته بالاتر است.
  • به دلیل صیقلی و متراکم بودن کف این محصولات، انتقال آب سریعتر و در نتیجه عرض جوی آب را می توان کمتر در نظر گرفت.
  • جوی های پیش ساخته را می توان تراز کار کرد که همین امر هزینه های شیب بندی و پوکه ریزی را پایین می آورد.
  • گریتینگ های آهنی که روی جوی های بتنی قرار می گیرند بعد از مدتی دچار زنگ زدگی می شوند و نیاز به تعویض دارند.
  • درپوشهای فلزی دفرمه شده و به سنگ و بتن اطراف آسیب می رسانند. ولی این مشکل در مورد مدلهای پیش ساخته وجود ندارد.
قیمت جوی آب پیش ساخته

قیمت جوی آب پیش ساخته


جوی آب ویلایی

یکی از کاربردهای انواع جوی آب پیش ساخته، استفاده در محوطۀ ویلا است. معمولاً در ساختمان های ویلایی برای جمع آوری آب های سطحی محوطه و جلوگیری از ورود آب به داخل ساختمان، باغچه و استخر، نیاز به جوی آب داریم. انواع جوی آب ویلایی در عرض 12 و ارتفاع 9 سانتیمتر با درپوشهای گالوانیزه، پلی پروپیلن و استیل تولید می شوند. شرکت هاراتون آلمان یکی از برترین شرکتهای تولید کنندۀ گاتر پیش ساخته است. در محوطه های ویلایی یا دور استخر می توان از محصولات بسیار با کیفیت این برند استفاده نمود.

جوی آب ویلایی

جوی آب ویلایی