کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی

تفاوت کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی و کانالهای زهکشی یا کانالهای انتقال آب در چیست؟ همانطور که از نام این محصول پیداست، کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی برای جمع آوری و هدایت آبهای سطحی حاصل از شستشو یا بارندگی در کف محوطه های مختلف ساختمانی و صنعتی، و انتقال آب به فاضلاب کار برد دارند. کانالهای زهکشی برای جمع آوری آب زیرسطحی و کانالهای انتقال آب برای منتقل کردن آب از نقطه ای به نقطۀ دیگر جهت مصارف کشاورزی و … به کار می روند. همچنین انواع ترنچ تاسیساتی نیز برای عبور کابلهای برق یا لوله کشی ها مورد استفاده قرار می گیرند که معمولاً سرپوشیده هستند. علاوه بر تفاوت در کاربری و نوع استفاده، انواع کانال پیش ساخته آب تفاوت های دیگری نیز دارند.


تفاوت کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی و کانالهای انتقال آب

کانالهای انتقال آب معمولاً روباز بوده و گریتینگ ندارند. در صورتی که کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی دارای گریل یا گریتینگ فلزی یا پلاستیکی هستند. دلیل وجود گریتینگ، عبور مرور عابر پیاده یا اتومبیل از روی کانالهای پیش ساخته هدایت آب است، در صورتی که در مورد کانالهای انتقال آب که عمدتاً در باغها و برای مصارف آبیاری مورد استفاده قرار می گیرند، عبور و مروری از روی کانال صورت نمی گیرد. کانالهای انتقال آب سایز بزرگتری نسبت به کانالهای جمع آوری آبهای سطحی دارند و علتِ آن حجم زیادِ آب انتقالی است. در مورد کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی، معمولاً یک آبرو با عرض 12 الی 20 سانتیمتر پاسخگوی حجم آب حاصل از شستشو یا بارندگی هست و نیاز به کانالهای سایز بزرگ نداریم. تفاوت دیگر کانالهای انتقال آب و کانالهای هدایت آبهای سطحی در جنسِ بدنۀ این کانالهاست. کانالهای انتقال آب معمولاً از جنس بتن ساخته می شوند. و به دو صورت پیش ساخته و ساخت در محل پروژه، اجرا می گردند. اما کانالهای هدایت آبهای سطحی از جنس پلاستیکی ( پلی پروپیلن یا پلی اتیلن ) ساخته می شوند و قابلیت ساخت در ابعاد دلخواه را ندارند.

مقایسه کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی و کانالهای انتقال آب

مقایسه کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی و کانالهای انتقال آب


تفاوت کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی و ترنچ تاسیساتی

کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی دارای گریل یا گریتینگ مشبک هستند تا آب بتواند از میان شیارها و فواصلِ بازِ درپوش وارد کانال شده و به طرف خروجی، انتقال یابد. اما ترنچهای تاسیسات معمولا سرپوشیده و بدونِ گریتینگ اجرا می شوند. همچنین ابعاد ترنچهای تاسیساتِ کف معمولاً بزرگتر از کانالهای هدایت آب است، چرا که لوله و کابلهای برق و سایر تاسیسات ساختمان از داخلِ این کانالهای عبور می کند و به فضای بیشتری احتیاج است. گاهی ترنچهای تاسیساتی با مصالح بنایی مثل سنگ یا بتن در محل پروژه اجرا می شوند و همچنین از کانالهای پیش ساخته بتنی سایز بزرگ نیز می توان استفاده نمود.

مقایسه کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی و ترنچ تاسیساتی

مقایسه کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی و ترنچ تاسیساتی

 

مقالات مرتبط:

یک دیدگاه
  1. سلام قربان بیزحمت راجع به عایق رطوبتی دیوار ها بنویسید. من توی سایتتون یه جا دیدم . هرچقدر میگردم پیدا نمیکنم. ممنون میشم لینکشو بفرستید بنده ببینم و سفارش بدم تشکر.

سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *