ترنچ چیست؟

ترنچ چیست؟ ترنچ در ساختمان به کانالهای تاسیساتی یا گاترهای هدایت آب گفته می شود. ترنچ ها در کف ساختمان داخل بتن سقف یا کف جاگذاری می شوند. از ترنچ می توان برای عبور کابلهای برق یا سیستمهای لوله کشی آب و … استفاده نمود. که در این حالت به صورت سرپوشیده کار می شوند. اما عمده ی کاربرد ترنچها برای جمع آوری و هدایت آبهای سطحی در کف محوطه های مختلفی چون پارکینگ، استخر، موتورخانه و … است. آب باران یا آب حاصل از شستشو توسط ترنچ جمع آوری و به سمت لوله ی اصلی فاضلاب هدایت می شود. در صورتی که بخواهیم از ترنچ برای هدایت آب استفاده کنیم، می بایست انواع دارای گریتینگ یا گریل را به کار ببریم. جنس بدنه ی ترنچ می تواند در سیستم سنتی از بتن یا سنگ باشد، اما در سیستم مدرن ساختمان سازی از ترنچ های پیش ساخته پلیمری استفاده می شود.


ترنچ پیش ساخته

از ترنچ پیش ساخته می توان در کف محوطه های بیرونی یا داخلی ساختمان برای جمع آوری آب بهره برد. برای جمع آوری آبهای سرریز استخر، زیر دوش ها، رمپ ورودی پارکینگ یا محوطه های داخلی آن، موتورخانه، کارخانجات، آشپزخانه های صنعتی، سرویس های بهداشتی و … می توان از ترنچ پیش ساخته پلاستیکی با انواع درپوش فلزی یا پلاستیکی استفاده کرد. بدنه ی ترنچهای پیش ساخته عمدتاً از جنس پلی پروپیلن، پلی اتیلن، PVC یا ترکیبی از PP و PE تولید می شود. درپوش یا همان گریل ترنچ نیز می تواند از جنسهای مختلف باشد که هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارند. انواع گریتینگ ترنچ پیش ساخته عبارتند از:

  • UPVC
  • پلی آمید
  • پلی آمید تقویت شده (کامپوزیت با تکنولوژی فایبر)
  • پلی پروپیلن تقویت شده
  • استیل
  • گالوانیزه (ورق یا مش)
  • چدن (داکتل)
ترنچ پیش ساخته

ترنچ پیش ساخته


کلاسهای مقاومت وزنی ترنچ پیش ساخته

انواع ترنچ پیش ساخته در کلاسهای مقاومت وزنی مختلفی عرضه می شوند. بر اساس استاندارد EN1433 اروپا می توان ترنچهای پیش ساخته را به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • کلاس A15 – مناسب برای تردد عابر پیاده
  • کلاس B125 – مناسب برای پارکینگهای کم تردد و حاشیه پارکینگ
  • کلاس C250 –  محوطه های ماشین رو
  • کلاس C250-HD – رمپ ورودی پارکینگ و کارخانجات لیفتراک رو
  • کلاس D400
  • کلاس E600
  • کلاس F900

بالاترین کلاس مقاومت وزنی که در حال حاضر در ایران موجود است کلاس C250-HD می باشد که حتی در خیابانهای شهری با عبور سنگین ترافیکی نیز می توان از آنها استفاده نمود. اما مدلهای D400، E600 و F900 نیز به صورت سفارشی قابل واردات هستند. این مدلها برای کاربری های خاص و تخصصی طراحی شده اند. مثل بنادر، لنگرگاه ها، فرودگاه و … در بخش کانالهای پیش ساخته می توانید مدلهای پرکاربرد ترنچهای ساختمانی را بررسی نمایید.

ترنچ در ساختمان

ترنچ در ساختمان


ابعاد ترنچ در ساختمان

ترنچ در ساختمان معمولاً در سایزهای کوچک به کار می رود. در این بخش سایزهای استاندارد ترنچهای ساختمانی را نام می بریم. لازم به ذکر است ابعاد به سانتیمتر بیان شده اند:

  • عرض 13.5 * ارتفاع 6
  • عرض 13.5 * ارتفاع 10
  • عرض 13.5 * ارتفاع 11.5
  • عرض 12 * 9
  • عرض 15 * ارتفاع 6
  • عرض 15 * ارتفاع 8
  • عرض 16 * ارتفاع 7.5
  • عرض 16 * ارتفاع 9.5
  • عرض 16 * ارتفاع 15
  • عرض 16 * ارتفاع 20
  • عرض 20 * ارتفاع 14
  • عرض 21 * ارتفاع 10
  • عرض 21 * ارتفاع 19
  • عرض 20 * ارتفاع 20
  • عرض 25 * ارتفاع 10
  • عرض 25 * ارتفاع 19

سایزهای نام برده شده در مورد ترنچهای ساختمانی با بدنه ی پلیمری هستند. انواع کفشور خطی با بدنه استیل نیز تولید می شود که برای سرویس بهداشتی کاربرد دارند و در عرض استاندارد 8 و ارتفاع 3 سانتیمتر به صورت پیش ساخته و ابعاد متوع دیگر به صورت سفارشی هستند. در مورد ترنچهای با بدنه ی پلاستیکی دو نکته را می بایست مد نظر داشت:

  • هر چه عرض ترنچ بیشتر باشد، مقاومت وزنی پایین تری دارد. در صورتی که بخواهیم در پارکینگ از ترنچ استفاده کنیم، بهترین گزینه عرض کمتر از 16 سانتیمتر است، چرا که در این صورت هزینه به مراتب پایین می آید. برای تامین مقاومت وزنی ترنچ در عرض 20 سانتیمتر به بالا، به یک درپوش گریتینگ چدنی با وزن خیلی زیاد نیاز داریم که معمولاً در پروژه های ساختمانی کاربردی ندارد.
  • این ترنچ ها در طول 50 یا 100 سانتیمتری عرضه می شوند که به صورت نری-مادگی در طول دلخواه قابل نصب می باشند، همچنین می توان این ترنچ ها را از هر نقطه ای برش داد و در انتهای آن از قطعه ی اندکپ یا ته بند استفاده کرد. ترنچهای پیش ساخته پلیمری قابلیت برش در زوایا و حالتهای مختلف را نیز دارند. در ویدئوی زیر با نمونه از نحوه ی برشکاری ترنچ پلیمری با درپوش گالوانیزه آشنا می شویم.

لینک های مرتبط: