کانال پیش ساخته هدایت آب

کانال پیش ساخته هدایت آب و تفاوت آن با کانالهای بتنی انتقال آب چیست؟ انواع کانال پیش ساخته آب برای جمع آوری و هدایت آبهای سطحی در محوطه های مختلف ساختمانی یا شهری مورد استفاده قرار می گیرد. این کانالها معمولاً یک بدنه ی پلاستیکی با عرض 12 الی 20 یا نهایتاً 25 سانتیمتر دارند که روی آن یک شبکه از جنس پلاستیک یا فلز قرار می گیرد. کانالهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی کاربرد انتقال آب را ندارند و سایز کوچکی دارند تا آب جاری شده در سطح که حاصل از بارندگی یا شستشو است را به سمت خروجی فاضلاب هدایت کنند. همچنین این کانالها گریتینگ دارند تا برگ و زباله های درشت وارد سیستم فاضلاب نشود، همچنین تردد انسان یا اتومبیل در محوطه ی مذکور به آسانی صورت گیرد و جویِ آب مانعی برای تردد نباشد.


 

کانالهای بتنی انتقال آب

کانالهای بتنی انتقال آب اما بر خلاف کانال های پیش ساخته هدایت آب، ابعاد بزرگتری داشته و عمدتاً بدون گریتینگ هستند. این کانالها در باغها و زمین های کشاورزی به عنوان کانال روباز، برای انتقال آب از نقطه ای به نقطه ی دیگر کاربرد دارند. مصارف این کانالها برای جمع آوری آبهای سطحی نیست و به طور کلی با کانالهای پیش ساخته پلاستیکی یک کاربری متفاوت دارند. به عنوان مثال از روی این کانالها ترددی صورت نمی گیرد، از این رو نیازی به گریتینگ در کانالهای بتنی نداریم. همچنین بسته به حجم آب انتقالی، می بایست کانال سایز بسیار بزرگتری داشته باشد. از دیگر تفاوت های کانالهای بتنی انتقال آب می توان به این مورد اشاره نمود که در این کانالها نیاز به شیب طولی داریم. در صورتی که در کانالهای پیش ساخته هدایت آب با توجه به اینکه سطح داخلی صیقلی است و در اکثر پروژه ها معمولاً فاصله تا خروجی فاضلاب بسیار کم است، نیازی به شیب طولی نبوده و کانالها کاملاً تراز کار می شوند.

ابعاد کانالهای انتقال آب بتنی بسیار بزرگتر از کانالهای پیش ساخته هدایت آب است.

ابعاد کانالهای انتقال آب بتنی بسیار بزرگتر از کانالهای پیش ساخته هدایت آب است.


کانال پیش ساخته هدایت آب یا کانال بتنی انتقال آب

همانطور که ذکر شد، هر یک از این کانالها کاربرد مخصوص خود را دارند و نمی توان هیچ یک را جایگزین دیگری دانست. از کانالهای روباز بتنی در محوطه ی ساختمانی نمی توان استفاده کرد. چرا که تردد از روی این کانال توسط اتومبیل یا عابر پیاده امکان پذیر نیست و زباله هایی که در کف محوطه وارد کانال آب می شوند به دلیل نداشتن گریتینگ به سمت خروجی فاضلاب رفته و گرفتگی ایجاد می کنند. همچنین از کانال های پیش ساخته هدایت آب پلاستیکی نیز نمی توان به عنوان کانال انتقال آب در یک باغ یا زمین کشاورزی بهره برد. چرا که این کانالها قیمت به مراتب بالاتری داشته و برای این کاربری صرفه اقتصادی ندارند. همچنین به دلیل ابعاد کوچکشان قابلیت انتقال حجم زیادی از آب را ندارند. و به طور کلی در مورد کانالهای انتقال آب معمولاً نیاز به گریتینگ نیست.

مقایسه کانالهای پیش ساخته هدایت آب و کانالهای انتقال آب بتنی

مقایسه کانالهای پیش ساخته هدایت آب و کانالهای انتقال آب بتنی

 

مقالات مرتبط:

سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *