ابعاد کانال پیش ساخته آب

ابعاد کانال پیش ساخته آب با توجه به کاربری فضای مورد استفاده و میزان آبریزی تعیین می شود. انواع کانال پیش ساخته آب و کفشور خطی از عرض 8 و ارتفاع 3 سانتیمتر تا عرض 25 و ارتفاع 20 سانتیمتر تولید می شوند. جنس بدنه و گریتینگ این گاترها متفاوت است و هر یک مخصوص یک بخش از ساختمان یا پروژه ی صنعتی هستند. ابعاد مدلهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال کفشورهای خطی تمام استیل که در حمام ساختمانها کاربرد دارند معمولاً عرض 8 و ارتفاع 3 سانتیمتر در طول نهایتاً 90 سانتیمتری به کار می روند. ولی در مورد استخر یا آشپزخانه های صنعتی که میزان حجم آب بیشتر است و کاربری کاملاً متفاوت است، باید سایز بزرگتری از کانال پیش ساخته را انتخاب کنیم. در ادامه با انتخاب سایز مناسب برای کفشور خطی یا کانال پیش ساخته آب آشنا می شویم.


ابعاد کانال پیش ساخته آب برای دور استخر

اگر از کانال پیش ساخته آب برای جمع آوری آبهای سرریز استخر استفاده می کنید، می بایست برای تعیین ابعاد کانال پیش ساخته آب مناسب برای پروژه تان چند پارامتر را در نظر بگیرید:

  • ابعاد استخر
  • فاصله ی خروجی های فاضلاب
  • محدودیت های کفسازی

هر چه سایز استخر بزرگتر باشد و یا ورودی آبی غیر از سرریز استخر به کانال داشته باشیم می بایست سایز بزرگتری را کار کنیم. به طور کلی معمولاً برای استخرهای بزرگ از کانال پیش ساخته با عرض 20 و ارتفاع 14 سانتیمتر و برای استخرهای خانگی و کوچک از کانال پیش ساخته با عرض 12-13 و ارتفاع 9-11 سانتیمتری استفاده می شود. برای فضاهای مشابه مثل جکوزی، سونا، رختکن، زیر دوشها و … نیز همین ابعاد به کار می رود. هر چه دبی آب بیشتر باشد باید کانال بزرگتری استفاده شود تا سرریز نداشته باشیم و آب از کف به سرعت تخلیه شود.

همینطور فاصله ی خروجی های فاضلاب نیز در تعیین سایز کانال موثر است. هر چه تعداد خروجی کمتری داشته باشیم و فاصله ی خروجی ها از هم بیشتر باشد، باید سایز بزرگتری از کانال کار کنیم تا تاخیر در تخلیه آب موجود در کانال جبران شود. اما باید در نظر داشته باشید گاهی محدودیت هایی در کف سازی، اجازه ی استفاده از کانالهای عمیق را نمی دهند. در این صورت باید از کانالهای با ارتفاع کمتر 6-9 سانتیمتری استفاده کنیم که در این حالت عرض کانال نیز بین 12 الی 13 سانتیمتر خواهد بود. در این مواقع راهکاری که برای تخلیه ی سریع آب از کانال استفاده می شود، تعبیه خروجی های متعدد و شیب دادن به لوله ی زیرین به سمت خروجی اصلی فاضلاب است.

ابعاد کانال پیش ساخته استخر

ابعاد کانال پیش ساخته استخر


ابعاد کانال پیش ساخته آب برای پارکینگ

در مورد پارکینگ و به طور کلی تمامی فضاهایی که تردد وسایل سنگین داشته باشیم. هر چه عرض کانال کمتر در نظر گرفته شود، مقاومت وزنی آن بالاتر خواهد بود. پس بهتر است از یک کانال کوچک استفاده کنیم و تعداد خروجی ها را بالاتر ببریم. با اینکار در هزینه ی نهایی صرفه جویی می شود. چرا که به عنوان مثال قیمت یک کانال پیش ساخته ماشین رو با عرض 20 سانتیمتر تقریباً 2 تا 3 برابر قیمت یک کانال با عرض 13 یا 15 سانتیمتری است. در عین حال مقاومت وزنی آنها نیز یکسان خواهد بود. برای پارکینگها به خصوص با در نظر گرفتن محدودیت کفسازی در بتن ریزی پارکینگهای طبقاتی معمولاً مدلهای با ارتفاع 6 الی 8 سانتیمتری استفاده می شود. عرض این کانالهای نیز 15 الی 16 سانتیمتر است که برای حجم آب یک پارکینگ که معمولاً فقط حاصل از شستشو یا بارندگی است، کفایت می کند. اما در خیابانهای شهری یا کارواشها می بایست عرض یا عمق بیشتری از کانال پیش ساخته مورد استفاده قرار گیرد.

ابعاد کانال پیش ساخته پارکینگ و خیابانهای شهری

ابعاد کانال پیش ساخته پارکینگ و خیابانهای شهری


ابعاد انواع کفشور خطی استیل

کفشورهای خطی تمام استیل به دو صورت پیش ساخته و سفارشی موجودند. عرض نرمال برای کفشورهای خطی سرامیک خور یا گریل معمولاً 8 سانتیمتر و ارتفاع آنها 3 سانتیمتر می باشد. طول کفشورهای خطی پیش ساخته بین 30 الی 90 سانتیمتر تولید می شوند. لازم به ذکر است کفشورهای خطی سفارشی تا طول 2.30 یا حتی بیشتر نیز امکان تولید دارند. اما در مورد طولهای خیلی زیاد بهتر است از انواع کانال پیش ساخته آب که سیستم نری-مادگی دارند استفاده شود. این کانالها به صورت ماژولار در طول دلخواه نصب می شوند و قابل برش در محل پروژه هستند. همچنین برای مسدود کردن ابتدا و انتهای کانالها می توان از قطعه ی ته بند استفاده نمود.

ابعاد گریتینگ فلزی


مقالات مرتبط:

سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *